Thursday, September 4, 2008

Mediemus og McCains lille røde...

Så er det siste kveld med landsmøtemas fra USA. 

Det norske folk får snart litt fred fra brillefine dobbeltagenter i norsk nettpresse. 

Kveldens første skrik fra Dagbladet.no var den herlige folkeopplysende vinkling: 
- Akkopagnert med et herlig lite flaterende bilde av mannen. 

Steike - det kaller man BREAKING NEWS

Tenk at mannen har øvd så lenge på en av de viktigste talene han vil holde i hele sitt liv. 
Crazy ass! 


Så kom oppfølgeren - med forsideheadingen: 

Jeg ante ikke at Obama hadde monopol på order Change 
- som ellers er kjerneadjektivet i enhver valgkamp, i ethvert land verden rundt. 
Parolen - STATUS QUO er ikke særlig fengende!

PS: Håper McCain spurte om lov før han "lånte" Oamas ord i kvelds tale (!)

Den handlet forøvrig om ny kurs, gamle krigsminner, økt privatisering og skattelette. 
- Ingen overraskelse med andre ord.  

Andre herlige eksempler på dobbelagendajournalistikk er

Aftenpostens saklige sitering


Partipressens bånd er brutt, men politisk identifisering er helt klart til stede - med eller uten uvilje. 

Denne observasjonen kan man gjøre milevis fra enhver republikansk tilbøyelighet. 

Skjerpings mediemus! 

Og eg vil nok le hardt om McCain og hans disipler vandrer over målstreken 4. november. 
Da vil mang en mediemener klø seg i hode og spørre: 
- Hva gikk galt? Hvorfor vant ikke Obama, som er best, uten protest?

Jo, det er fordi usanerne ikke er som oss. 
Her borte er abort, våpenlov, skatt og velferdstjenester glovarme politiske poteter, men poenget er at mange amerikanere mener det stikk motsatte av skandinavere. 

NEI til abort, JA til flere våpen, NEI til skatt og NEI til bedre velferdstjenester. Slike standpunkt TJENER Republikanerne STEMMER PÅ. 

Surprise surprise!

Men min presseprovokasjon betyr ikke at jeg tror verden blir et bedre sted om McCain får overta skuta, tvert imot. 

Men mediemessias Obama yo Mama har jeg heller ikke så mye til overs for: Og ja, jeg vet at det er som å banne i den norske kirke. 

Fred ut og fortsettelse følger! 

1 comment:

Unknown said...

"Change" er vel strengt tatt et substantiv ;)

Jeg leste deg i Morgenbladet i dag! Flinke Marte.